TY - SER AU - Arroyo, Rosalinda AU - Canales, César AU - Carpio, Claudio AU - Morales, Germán AU - Silva, Héctor TI - Programa de investigación para el análisis funcional del ajuste lector = KW - ADAPTACION [PSICOLOGIA] KW - COMPRENSION DE LECTURA - INVESTIGACIONES KW - PSICOLOGIA EDUCATIVA N1 - Psicología N2 - * Abstract: The present paper analyzes the general way in which cognitive perspectives approach reading comprehension and offers an alternative for the study of this concept. From the Interbehavioral perspective reading comprehension is characterized as reading adjustment, which can be structured in five different levels of complexity. Such a characterization allows new forms of evaluation which makes it possible to identify functional differences in reading adjustment. A brief review of the research program for the study of reading adjustment as well as its prospective are included.; En el presente trabajo se analiza de manera general el modo que desde perspectivas cognitivas se aborda la comprensión lectora y se presenta una forma alternativa para su estudio. Desde la perspectiva interconductual se caracteriza a la comprensión lectora como ajuste lector, el cual puede estructurarse en cinco niveles difrenciales de complejidad. Dicha caracterización breve reseña del programa de investigación para el estudio del ajuste lector, así como sus prospectivas UR - http://hdl.handle.net/10983/985 UR - http://regweb.ucatolica.edu.co/publicaciones/psicologia/ACTA/v10n2/articulosrevista/art-03%2031-39.pdf UR - http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-91552007000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es ER -