000 | 03390nab a2200505 a 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | 021475 | ||
003 | CO-UCACDB | ||
005 | 20230801172332.0 | ||
008 | 080325s2007 ck d 000 0 spa d | ||
040 |
_aCO-UCAC _cCO-UCAC |
||
041 | _aspa | ||
043 | _ack | ||
245 | 1 | 0 | _aInteligencia, creatividad y desarrollo psicológico = |
245 | 1 | 0 |
_aIntelligence, creativity and psychological development / _cClaudio Carpio... (et al.) |
336 |
_2rdacontenido _aTexto |
||
337 |
_2rdamedio _aNo mediado |
||
338 |
_2rdasoporte _avolumen |
||
506 | _aPsicología | ||
520 | _a* Abstract: This article carries out a general analysis of the ambiguities found in the psychological literature about the concept of creativity and presents the Interbehavioral Model of Creative Behavior (IMCB) which states that there is a continuum between intelligent and creative behavior, and that variability and effectiveness are recognized as relevant dimensions of intelligence, whereas the corresponding dimension for creativity is the originality of criteria before ambiguous situations (in terms of contingency relations). The results of the studies derived from the IMCB are described. A general outline of the way in which these studies may contribute to redefining the psychologist?s role in educational settings is also presented. | ||
520 | _aSe analiza de manera general las ambiguedades en el uso del término creatividad, y se presenta el modelo interconductual de comportamiento creativo (MICC) en el que se propone una continuidad entre el comportamiento inteligente y el creativo, y en el que se reconocen como dimensiones relevantes de la inteligencia la variabilidad y la efectividad, en tanto que la correspondiente dimensión de la creatividad es la originalidad de criterios ante situaciones contigencialmente ambiguas. Se describen los resultados generales de los estudios derivados del MICC y se delinea la forma en que éstos pueden contribuir al replanteamiento de la labor del psicólogo en escenarios educativos. | ||
650 | 0 | 7 |
_aCREATIVIDAD - ASPECTOS PSICOLOGICOS _9104526 |
650 | 0 | 7 |
_aDESARROLLO DE LA PERSONALIDAD - ASPECTOS PSICOLOGICOS _9104527 |
650 | 0 | 7 |
_aEDUCACION - ASPECTOS PSICOLOGICOS _9104528 |
650 | 0 | 7 |
_aINTELIGENCIA - ASPECTOS PSICOLOGICOS _9104529 |
700 | 1 |
_978002 _aArroyo, Rosalinda |
|
700 | 1 |
_991735 _aCanales, César |
|
700 | 1 |
_aCarpio, Claudio _991736 |
|
700 | 1 |
_978006 _aMorales, Germán |
|
700 | 1 |
_978007 _aSilva, Héctor |
|
773 | 0 | 1 |
_tActa Colombiana de Psicología _dBogotá: Universidad Católica de Colombia, 2007 _gVol. 10, no. 2 (jul.-dic. 2007) ; p. 41-50 _x0123-9155 |
856 | 4 | 0 | _uhttp://hdl.handle.net/10983/986 |
856 | 4 | 0 | _uhttp://regweb.ucatolica.edu.co/publicaciones/psicologia/ACTA/v10n2/articulosrevista/art-04%2041-50.pdf |
856 | 4 | 0 | _uhttp://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-91552007000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es |
942 |
_2ddc _cAS |
||
999 |
_c12753 _d12753 |